Prevádzkový poriadok
pre zariadenia starostlivosti o ľudské telo
Čl. 1
Identifikačné údaje prevádzkovateľa zariadenia:
-
Obchodné meno : Ing.Štefan Zbihlej – Kryocentrum Prešov
-
Adresa sídla prevádzkovateľa : Poschlova 50, 080 01 Prešov
-
IČO : 41 548 094
-
Názov a adresa prevádzky : Kryocentrum Prešov, Duchnovičovo námestie 1
-
Zameranie činnosti v mieste podnikania : Poskytovanie kryoterapie celotelovou chladovou procedúrou
pre regeneračný účinok.
Čl. 2
Druh a spôsob poskytovania služieb:
Každý klient po príchode do nášho kryocentra bude v krátkosti poučený o blahodárnom vplyve na jeho organizmus a oboznámený s kontraindikáciami, bude zisťovaný jeho aktuálny zdravotný stav dotazovaním, kde je poučený o tom, že nesmie zatajiť svoj skutočný zdravotný stav, bude mu odmeraný a zapísaný jeho tlak krvi do prehlásenia spolu s jeho dátumom narodenia, dátumom merania, čo následne aj vlastnoručne podpíše.
Po navlečení návlekov, obdržaní hygienicky zabaleného úboru a uhradení vstupného podľa aktuálneho cenníka odchádza do svojej šatne. Balíček obsahuje čelenku,rukavice a šortky-ženy aj tričko. Vyzdvihne si hrubé ponožky a respirátor, v šatni si obuje kroxy a dostaví sa do priestoru kryokomory. Tu si pred vstupom prezuje dreváky, kroxy si odloží na miesto po drevákoch do police a za asistencie personálu pristupuje k prvej fázi zákroku-vstupuje do adaptačnej komory v ktorej sa teplota pohybuje okolo -60 stupňov C. (do komory naraz vstupujú dvaja klienti, jeden cyklus trvá približne 8-10 minút). Po uplynutí 30 sekundového intervalu ho svetelný signál nad prechodovými dverami upozorní k prechodu do hlavnej komory v ktorej sa teplota pohybuje okolo -120 stupňov C., kde dochádza k druhej fázi zákroku po dobu max.3 minúty. Po uplynutí času, ktorý je zobrazený nad dvermi, prechádza klient opať do adaptačnej komory a následne opúšťa komoru magneticky uzavretými dverami miernym zatlačením.
V priestore pred komorou si vymení dreváky za svoje kroxy a odoberie sa k ľahkému cvičeniu na niektorý z pripravených cvičebných zariadení (stacion.bicykle,veslovacie stroje fit lopty, trampolína), kde dochádza k zahriatiu organizmu-prekrveniu buniek po dobu 10-15 minút.
Po ľahkom zahriatí odchádza do šatne, úbor vloží do priloženého igelitového vrecka a pri odchode ho vloží do koša na použité úbory.
Personál riadi klientov, zadáva dobu zákroku, potvrdzuje opustenie klientov po ukončení zákroku a oknom sleduje dianie v kabíne komory,ak je potrebné,mikrofónom riadi procedúru a v prípade nevoľnosti poskytne aj odbornú pomoc.
Personál vykonáva lokálne ošetrenie prístrojom Kriosan K model 30 klientom, ktorí majú lokálne bolesti-plece, lakeť, zápastie, bedrový kĺb, koleno, kotník a iné na lehátku v priestoroch za kryokomorou.
Zakázané úkony pri poskytovaní služieb:
-
Zamestnanec musí mať osvedčenie o zdravotnej a odbornej spôsobilosti. (preskúšanie-Region.úrad verejného zdravotníctva, Osvedčenie o absolvovaní odbornej spôsobilosti-zápisnicu o absolvovaní)
-
Pred vstupom na pracovisko musí mať zamestnanec čistý pracovný odev a obuv.
-
Na pracovisko nesmie vstupovať po konzumácii alkoholických nápojov.
-
Musí byť dôkladne upravený, na pracovisku nesmie vykonávať žiadne toaletné úpravy ako česanie, strihanie nechtov a iné kozmetické úpravy.
-
Nesmie fajčiť a jesť v prevádzke.
-
Musí si dôkladne umývať ruky pred začatím činnosti, po fajčení, osobitne po použití WC.
Kontraindikácie kryoterapie :
Skúsenosti viedli k definovaniu prekážok, pre ktoré nie je možné absolvovať liečbu kryoterapiou:
-netolerancia a alergia na chlad
-strach z uzavretých priestorov – klaustrofóbia
-podchladenie organizmu
-Raynauldova choroba
-mieste poruchy prekrvenia
-chudokrvnosť
-užívanie niektorých liekov – neuroleptík a alkoholu
-znížená funkcia štítnej žľazy
-onkologické ochorenia
-mentálne poruchy spojené s abnormálnym potením
-tehotenstvo a infekčné ochorenia
Zo strany obehového systému nie je vhodné absolvovať celotelovú kryoterapiu v týchto prípadoch:
-chyby chlopňového aparátu srdca (zúženie chlopní)
-ICHS pri nedostatočnosti obehu
-ťažké formy astmy
-ťažká cukrovka
-poruchy rytmu srdca a kľudovej srdcovej frekvencie nad 100 pulzov.min-1
-pľúcny edém
-vážne ochorenia pľúc
Čl.3
Podmienky prevádzky a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia zákazníkov a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov:
-
Pracovníci prevádzky priamo vykonávajúci epidemiologicky závažné činnosti sú:
-
zdravotne a odborne spôsobilí1),
-
vybavení vhodným pracovným odevom (plášť,alebo nohavice a tričko), pracovnou obuvou, uterákom, mydlom a ďalšími potrebnými toaletnými potrebami.
-
Uloženie civilného a pracovného odevu, ako aj pomôcok na upratovanie je oddelené.
-
V prevádzkovej miestnosti a v priestoroch pre osobnú hygienu (WC) je k dispozícii umývadlo s výtokom teplej a studenej pitnej vody.
-
Odvetranie pracovnej miestnosti je zabezpečené priamo-otvárateľnými oknami, resp. nútené-prostredníctvom vzduchotechniky,( WC, šatne, recepcia)
-
Osvetlenie pracovnej miestnosti je zabezpečené priamo denným osvetlením. Pri absencii denného osvetlenia je použité osvetlenie žiarivkové.
-
K dispozícii má byť dostatočné množstvo čistých úborov tzv.jednorázových hygienických balíčkov primerané predpokladanému počtu zákazníkov.(cca 10-12/hodinu)
-
V zariadení je viditeľne umiestnené bezpečnostné a zdravotné označenie o zákaze fajčenia2).
-
V zariadení je k dispozícii lekárnička3).
Čl. 4
Návod na použitie prístrojov :
Pri používaní príslušnej prístrojovej techniky/zariadení sa odporúča plne rešpektovať návod výrobcu.
Čl. 5
Zdravotné kontraindikácie použitia prístrojov :
Pozri čl.2 - zdravotné kontraindikácie.
Čl.6
Postup pri mechanickej očiste pracovných nástrojov a prístrojov :
Pracovné pomôcky a prístroje sú dôkladne mechanicky očistené, umyté horúcou vodou s prídavkom saponátu, osušené a vydezinfikované vhodným dezinfekčným prostriedkom podľa hygienického režimu.
Čl. 7
Postup pri mechanickej očiste a dezinfekcii povrchových plôch miestností a ich vybavenia :
-
Vlhká mechanická očista a dezinfekcia pracovných podláh, plôch a zariadení pre osobnú hygienu sa vykonáva denne pred začatím alebo po skončení prevádzky a priebežne počas výkonu práce.
-
Celková očista a dezinfekcia prevádzky sa vykonáva podľa nižšie uvedeného režimu mimo prevádzkových hodín.
-
Dezinfekčné prostriedky používané na plošnú dezinfekciu pracovných plôch, podláh a zariadení pre osobnú hygienu sa:
-
po upotrebení jedného prípravku obmieňajú (striedajú) za účelom potlačenia vzniku rezistencie choroboplodných zárodkov,
-
odporúča sa dodržiavať ich správnu koncentráciu a dobu expozície.
-
Roztoky dezinfekčných prípravkov sa pripravujú denne.
-
Dezinfekcii musí predchádzať dôkladná vlhká mechanická očista roztokom teplej vody a čistiaceho prostriedku.
Hygiena personálu:
Interval |
Označenie - kontrolované miesto |
Dezinf. prostriedok |
Pred začatím predaja |
1 . Vyzlečenie z civilného šatstva v šatni |
mydlo, uterák |
|
2. Umytie rúk |
|
|
3. Prezlečenie do pracovného odevu, obutie pracovnej obuvi |
|
Po skončení práce |
1 . Umytie rúk |
mydlo, uterák |
|
2. Prezlečenie do civilného šatstva |
|
|
3. Prezutie do civilnej obuvi |
|
Pravidelne |
Po použití WC si pracovníci musia umyť ruky mydlom |
mydlo, uterák |
Odkladacie police:
Interval |
Označenie - kontrolované miesto |
Dezinf. prostriedok |
Týždenne |
1. Police poutierať od prípadného prachu |
handra + H2O |
|
2. Police poumývať prontom |
pronto |
|
|
|
Zásady školenia pracovníkov:
-
Odbornú úroveň zamestnancov Ing.Š.Zbihleja a Emílie Ďuricovej dňa 22.2.2016 zabezpečil Revízny technik TZ ing.R.Biščo. Menovaní sú odborne spôsobilí obsluhovať zariadenie typu Ad, Ag, Kryokomora typu KR-2010 model S a prístroj Kriosan K model 30 (viď.priložené osvedčenie). Následné školenia nových zamestnancov prevedie Ing.Š.Zbihlej o čom vyhotoví zápisnicu o preškolení.
-
Všetci zamestnanci sú vyškolení vo vzťahu ku všetkým metódam a postupom vlastného zariadenia
a ku všetkým záležitostiam týkajúcich sa osobnej hygieny a pracovného odevu.
Hygienicky režim zariadenia:
DENNE
Všetky použité technologické zariadenia, ako pracovný stôl, poličky, podlahy v priestoroch prevádzky sa dôkladne čistia čistiacimi prostriedkami na to určenými - rýchla alkoholová dezinfekcia - postriekaním mechanickým rozprašovačom. Vykonáva sa aj na plochách, ktoré prichádzajú do kontaktu s pokožkou klienta (lehátko, stolička, sedadlá a madlá stacionárnych bicyklov, veslovacích trenažérov, fit lopty ). Doba pôsobenia: do zaschnutia (5 minút)
TÝŽDENNE
Všetky predmety ako je uvedené pri dennom upratovaní + všetky dvere.
Vykonáva sa každý piatok.
MESAČNE
Ako je uvedené v dennom a týždennom čistení + vykonávame dezinfekciu.
Doporučený spôsob dezinfekcie s DESPREJ/DESIDENT SPRAY/-rýchla alkoholová dezinfekcia. Doba pôsobenia: do zaschnutia (5 minút).
Proces zabezpečovania sanitačného programu a hygienického režimu :
Činnosť |
Vedúci zariadenia |
Ostatní zamestnanci |
Externá firma |
Čistota okolia |
I |
S |
V |
Vstupné lekárske prehliadky |
Z |
V |
V |
Odborná spôsobilosť |
Z |
S |
S |
Vykonávanie pravidelných školení o hygienických pravidlách |
Z |
V |
V |
Zabezpečovanie osobnej hygieny |
Z |
V |
V |
Zabezpečovanie sanitácie |
Z |
V |
V |
Zabezpečovanie dezinfekcie |
Z |
V |
V |
Zabezpečovanie deratizácie |
Z |
S |
V |
Legenda: Z – zodpovedný I - informovaný
S – spolupracuje V - vykonáva
Technické prostriedky na zabezpečenie sanitácie :
Mechanické prostriedky:
handra, metla, lopatka, mop, vedro, špongia, kefka, utierka, vysávač
Frekvencia vykonávania sanitácie :
Oddelenie: priestor prevádzky
Zodpovedná osoba: pracovník
Dozor: vedúci zariadenia
Priestor/ zariadenie |
Postup |
Frekvencia |
Po |
Ut |
St |
Št |
Pi |
So |
Ne |
umývateľné časti stien-obklady,dvere |
ručné umytie /handrou/ teplou vodou a dezinfekcia |
na konci smeny |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
- |
Plochy prichádzajúce do kontaktu s pokožkou
|
ručné umytie /handrou/ dezinfekčnou látkou |
na konci smeny |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
- |
všetky podlahy |
pozametanie smetí metlou, vytrenie teplou vodou so saponátom, vysušenie |
na konci smeny |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanitačné postupy a kontrola sanitácie :
Čistený priestor |
Postup sanitácie |
Frekvencia |
Postup kontroly |
Frekvencia kontroly |
Lehátko |
1. bežné upratovanie: -výmena jednorázového papiera
2. penové čistenie: - odstránenie hrubých nečistôt /kefka, teplá voda/ - na predčistené povrchy Lehátko sa nanesie tenká vrstva, ktorá sa nechá pôsobiť 15-20 min. -dôkladné opláchnutie vodou |
Denne /podľa potreby/
1x za 14 dni |
Vizuálna kontrola Kontrola čistoty lehátka/. |
Denne |
Podlaha |
1. bežné upratovanie: -odstránenie zjavného znečistenia pomocou vody, mopu. 2. penové čistenie: - odstránenie hrubých nečistôt /kefa,saponát, teplá voda/ - na predčistené povrchy podlahy sa nanesie tenká vrstva peny, ktorá sa nechá pôsobiť 15-20 min. -dôkladné opláchnutie vodou |
1x denne /podľa potreby/
1x za 14 dní |
Vizuálna kontrola Kontrola čistoty podlahy |
Denne
|
Okná |
umývanie okien: sklo, okenné rámy umyť pomocou vody a saponátu, postriekať prostriedkom na umývanie okien a vyleštiť jelenicovou kožou |
4x za rok |
Vizuálna kontrola Kontrola čistoty okien
|
Denne |
Svietidlá |
čistenie svietidiel: -vypnúť elektrický prúd, -demontovať kryt a odstrániť nečistoty vlhkou handrou, -nechať vysušiť, -spätná montáž |
1x za mesiac |
Vizuálna kontrola Kontrola čistoty svietidiel
|
denne |
Vykurovacie telesá |
čistenie vykurovacích telies: odstránenie nečistôt pomocou handry,vysávača,kefy,vody |
1x za mesiac |
Vizuálna kontrola Kontrola čistoty vykurovacích telies
|
denne |
Čl.8
Spôsob skladovania a manipulácie s úbormi :
-
Pri manipulácii s úbormi nesmie dochádzať k vzájomnému styku, či zámene čistých a použitých úborov.
-
Skladovanie čistých a použitých uterákov je oddelené.
-
Použité úbory sa skladujú v košoch na úbory označených nápisom „použité úbory“. Čisté úbory sú uložené v polici s označením veľkosti, kde každý úbor je samostatne vložený v uzatvárateľných igelitových vreckách. Denne sa odnášajú na pranie.
-
Pranie a žehlenie sa uskutočňuje vo vlastnej réžii prevádzkovateľa.
-
Do zariadenia sa prepravuje čistá bielizeň už zabalená vo vreckách, aby nedošlo k jej znečisteniu.
Čl. 9
Spôsob a frekvencia upratovania a maľovania prevádzky :
-
Frekvencia upratovania zariadenia sa vykonáva podľa Čl.7
-
Upratovanie priestorov kryocentra zabezpečuje upratovacia firma , s ktorou má prenajímateľ priestorov-firma Eko-Steel uzavretú zmluvu na upratovanie. Nájomca priestorov Ing.Štefan Zbihlej, ako prevádzkovateľ kryocentra Prešov má v zmluve o nájme povinnosť uhradiť dohodnutú čiastku za upratovanie spolu s úhradou mesačného nájmu. V prípade nepredvídaného znečistenia prevádzky má prevádzkovateľ k dispozícii prostriedky na upratanie tohto znečistenia (vedro,handra,mop) uložené v technickej miestnosti.
-
Základná oprava všetkých náterov zariadenia a maľovanie sa vykonáva najmenej raz za dva roky.
Čl. 10
Spôsob nakladania s odpadom, jeho odstraňovanie, frekvencia vyprázdňovania odpadových nádob, ich čistenie a dezinfekcia :
-
Odpad, ktorý vzniká pri obsluhe zákazníka sa zhromažďuje v uzatvárateľných nádobách opatrených plastovými vreckami.
-
Príslušné zberné nádoby sa denne vyprázdňujú, čistia a dezinfikujú.
-
Použitý ostrý odpad a biologicky kontaminovaný odpad sa zhromažďuje v pevnom, uzatvárateľnom a nepriepustnom obale. (odpad tohto typu pri prevádzkovaní kryokomory nevzniká)
-
Odpad sa zneškodňuje prostredníctvom oprávnenej odbornej firmy na základe príslušnej zmluvy. Odpad vznikajúci pri prevádzkovaní kryokomory je nezávadný (ochranné rúšky,papier,obalový materiál) a ten bude likvidovať prenajímateľ poskytnutých priestorov vo svojích kontajneroch, čo je upravené v dodatku č.3 k zmluve o nájme.
Čl. 11
Všeobecné ustanovenia :
-
Prevádzkový poriadok zariadenia musí byť sprístupnený na vhodnom a viditeľnom mieste.
-
Za dodržiavanie prevádzkového poriadku je zodpovedný prevádzkovateľ zariadenia.